|
Het tweede Symposium van beeldhouwkunst met marmer
heeft afgelopen zomer op Thassos plaatsgevonden. Een olijfboomgaard aan de
kust tussen Kalirachi en Sotiros heeft zich omgetoverd tot een
internationale beeldentuin. Beeldhouwers uit Nederland, België en
Griekenland hebben drie weken lang, geïnspireerd door de locatie, aan
hun beelden gewerkt.
De geschiedenis van Thassos, het marmer, de
olijfbomen, de zon en de zee waren de inspiratie van het gezelschap.
Thassos staat bekend, sinds de klassieke oudheid. om haar witte marmer.
Thassos heeft het witste marmer van de wereld. In het museum van Delphi
bevinden zich de Schatten van Sifnia, die uit Thassos-marmer vervaardigd
zijn. In het museum van Thassos zijn ook veel beelden uit de klassieke
oudheid, onder andere de indrukwekkende Krioforos Kouros, een sculptuur
van 3,50 m (zie ook Lychnari 3/1991, De bewoners van Thassos en hun
archeologie).
De kunsthistorica Emmy Varouxaki, zelf afkomstig uit Thassos is de
drijvende kracht van het Symposium. In 1992 heeft ze, ook op Thassos, aan
het strand van Panagia, het eerste internationale Symposium van
beeldhouwkunst georganiseerd. Twintig beeldhouwers uit Mexico, Verenigde
Staten, België, Italië en Griekenland hebben meer dan 1.000 ton
marmer gebruikt voor hun gigantisch grote werk. Een unieke samenwerking
van kunstenaars van verschillende landen die met het materiaal van het
land hun kunstwerk creërden en beschikbaar stelden. De kunstwerken
werden geschonken aan het eiland om geplaatst te worden op de
verschillende dorpspleinen. Nu, negen jaar later, staan ze nog steeds,
beschadigd en verwaarloosd, op de plek waar ze gemaakt zijn. De
teleurstelling van de kunsthistorica was groot en haar motivatie om
opnieuw een symposium te organiseren was verdwenen. Emmy Varouxaki, die de
vrouw is van de Griekse ambassadeur in Nederland, bleef naar mogelijkheden
zoeken om het witte marmer van Thassos tot leven te roepen.
Beeldentuin
De olijfboomgaard aan de zee tussen Kalirachi en Sotiros die ze van haar
vader erfde, zo’n twee en half hectare groot, zou de ideale plaats zijn
om het beeldenpark te creëren. Een beeldenpark die ze beschikbaar zou
stellen aan de Thassiërs en aan de bezoekers van Thassos. Varouxaki:
“Ik hoef geen hotel te bouwen en ook geen villa. Ik wil kunstenaars van
de hele wereld hier brengen om van Thassos een openbaar museum te maken.
Met de hulp van mijn man heb ik wat subsidie kunnen krijgen om een deel
van de kosten te betalen. Het is jammer dat we geen subsidie konden
krijgen om de kunstenaars te betalen. Ze hebben hun werk kosteloos
geleverd. We hebben alleen de reis- en verblijfskosten kunnen betalen. Ik
ben blij dat de kunstenaars op ons aanbod ingegaan zijn”.
Eppe de Haan
Vanuit Nederland hebben twee beeldhouwers mee gedaan. Da van Daalen, die
in Amsterdam haar atelier heeft en Eppe de Haan, die in de Italiaanse
Pietrasanta zijn werkplek heeft.
Eppe de Haan: “Het symposium van Thassos had als extra een unieke plek
en juist door de isolatie ervan een hechte groepsvorming. De Griekse
beeldhouwers toonden warmte en genegenheid en waren nieuwsgierig naar
andere werkmethoden, hetgeen visa-versa werkte.
De ontmoeting met Thassos was voor mij nieuw. Vooral de platanen maakten
diepe indruk en de oude marmergroeve. Thassos is voor mij een eiland dat
steeds opnieuw na ieder noodlot zijn weg weer zocht. Zijn geschiedenis is
complex als een labyrint. Mijn Icarus gaf uiting aan dat gevoel van
ontstijgen en de moed te ontsnappen. Anders dan mijn andere Icari, is de
Thassos-icarus mooi
dramatisch, zoekend naar balans en geeft de toeschouwer de indruk van een
doorstart! Zoals Thassos keer op keer de veerkracht vindt zich na
rampspoed te hervinden!”
Da van Daalen
Da van Daalen vertelt over haar ervaring op Thassos: “In de geschiedenis
van de beeldhouwkunst kom je het marmer van Thassos vaak tegen. De oude
marmergroeve bij Alyki is beroemd. Acht beeldhouwers hebben drie weken
onder de oude bomen in de olijfboomgaard beelden uit Thassos-marmer
gehakt. De plek onder de olijfbomen, vlak aan zee was prachtig. Nergens
zag ik zulke prachtige dikke oude olijfbomen, (sculpturen op zich), als op
Thassos.
Voor mijn beeld “Vanishing History” heb ik me laten inspireren door de
geschiedenis van de vele verdwenen dorpen, steden, levensgemeenschappen
uit de geschiedenis van Thassos en de ruwe vorm van het stuk marmer. Mijn
beeld stelt een stadje voor, op het catastrofale moment dat iets (water,
modder?) de straten in stroomt en het stadje doet verdwijnen.
Tijdens dit Symposium bleek dat beeldhouwers die in natuursteen hun
beelden maken, of ze nu uit Griekenland, België of Nederland komen,
dezelfde “taal” spreken.
Het was inspirerend om te zien hoe iedereen op zijn/haar manier tot een
beeld kwam.
Er werd op zeer verschillende manieren gewerkt, maar het respect voor
ieders werkwijze en de beelden was groot. Ik heb genoten van het mooie
eiland, de prachtige plek waar we werkten, de samenwerking met de
collega’s, de bezoeken aan de historische plekken, de honing, de
walnoten, de zee en het mooie marmer.
Spijtig is wel dat de beelden, die wij als geschenk voor Thassos gemaakt
hebben een groot deel van het jaar niet te bezichtigen zijn. Beelden gaan
pas “leven” als ze bekeken worden.
Daarom zijn we blij met het aanbod van de burgemeester van Thassos om een
boek met foto’s van de beelden te laten verschijnen, zodat de bewoners
en bezoekers van Thassos kunnen zien dat ook voor de hedendaagse
kunstenaars het marmer van Thassos een inspiratiebron is.”
Varouxaki is zeer tevreden over het resultaat en
de samenwerking van de kunstenaars onderling. “De kunstenaars hebben
elkaar goed geholpen en van elkaars technieken geleerd. De bedoeling was
om werken te creëren die in goede harmonie stonden met de omgeving en
met name met de olijfbomen. En dat is gelukt. De andere kunstenaars waren:
Cristianle Ponce (kubus) en Christine Hoine (Uil) uit België en vijf
beeldhouwers uit Griekenland zelf: Ersi Venetianou (zoonklok), Kostas
Vrouvas (contrabas), Ektor Papadakis (cycladisch beeld), Eleni Potaga
(spiraal) en Panagiotis Kozokos (chimera).”
Emmy Varouxaki heeft veel geleerd van de
ervaringen van het eerste Symposium. De beeldentuin wordt in de winter
door een familielid verzorgd en verder houdt de plaatselijke particuliere
bewakingsdienst een oogje op het terrein.
Wat zijn de verdere plannen?
In eerste instantie wil ik het komende seizoen nog een symposium
organiseren om de beeldentuin uit te breiden. Er is nog ruimte voor enkele
kunstwerken. Verder is in Potos, een plaatsje in het zuidelijke deel van
Thassos, een zeer geschikte ruimte om een nieuwe beeldentuin te creëren.
Het zal afhangen in hoeverre Bosbeheer, het plaatselijke en het regionale
bestuur mee willen werken. Aan de beeldhouwers zal het niet liggen. De
beeldentuin in Kalirachi is al bij de kunstenaars bekend. Veel kunstenaars
hebben zich aangeboden om aan een volgend symposium mee te doen.” Ze
vindt dat zulke beeldtuinen Thassos internationaal bekend zullen maken als
het eiland van marmer en de
kunst. Het eiland zal veel kunstliefhebbers trekken. Nu al wordt ze door
de toeristenbureaus gevraagd of er excursies naar de beeldentuin
georganiseerd kunnen worden. Natuurlijk kan dat. Ze is er alleen maar
trots op, zal ze zeggen.
Beeldhouwerschool
Haar grootste wens is het openen van een zomerschool voor jonge
beeldhouwers. Varouxaki: “Ik wil zelf daar het komend seizoen mee
beginnen. De contacten met de School van Schone Kunsten in Parijs zijn al
gelegd. De school wil graag studenten naar Thassos sturen. Momenteel is er
al een samenwerking tussen de Scholen van Schone Kunsten van Athene en
Parijs. Parijse studenten worden opgeleid op zomerscholen in Athene en
Ydra. Thassos kan de derde plek worden.”
Varouxaki meent dat met minimale middelen de school opgezet kan worden.
Haar inzet is kosteloos. Ze wil in eerste instantie sponsors of subsidiënten
vinden om de noodzakelijke voorzieningen te treffen zoals, een hijskraan,
een werkplaats, keuken en toiletten.
Waarom een keuken?
De studenten die hier de lessen komen volgen kunnen de verblijfskosten en
de reiskosten niet betalen. Door het koken in de eigen keuken kunnen we de
kosten laag houden. Ik hoop dat het regionale bestuur en het gemeentelijk
bestuur het belang van de school inzien en een bijdrage leveren voor de
totstandkoming.” |
Spiraal, van Eleni Potaga

Chimera, van Panayiotis Kozokos

Thassos-icarus, van Eppe de Haan
Emmy Varouxaki met de beeldhouwer

Vanishing History, van Da van Daalen
|